علت عرق کردن نوزادان در خواب چیست؟

تعریق نوزاد در خواب خطرناک است؟

پدر و مادر ممکن است با دیدن عرق کردن نوزادشان هنگام خواب یا بیداری، نگران فرزندشان شوند. لازم به ذکر است که این حالت غیر طبیعی نیست و در اکثر مواقع جای نگرانی ندارد. با این حال علل تعریق نوزاد را در ادامه بررسی می‌کنیم.

·       پوشاندن لباس زیاد به نوزاد: گاهی اوقات تنها یک لباس اضافه باعث می‌شود کودک با عرق روی کل بدنش که ناشی از گرم شدن بیش از حد بدن کودک دارد، از خواب بیدار شود. لایه های نازک لباس را هنگام خواب تن نوزاد کنید تا خواب راحتی را تجربه کند.

·       دمای بالای اتاق: دمای مناسب برای اتاقی که نوزاد در آن می‌خوابد بین 18 تا 22 درجه سلسیوس است. رساندن دمای اتاق به این بازه دمایی، از بیدار شدن نوزاد به علت تعریق جلوگیری می‌کند.

·       عدم تحرک در خواب: نوزادان تازه متولد شده به علت عدم توانایی در تکان دادن سر و بدن خود، نمی‌توانند خود را در موقعیت دیگری قرار دهند و عرق می‌کنند. نوزادان بزرگ تر هم در خواب عمیق به علت تکان نخوردن و تغییر ندادن موقعیت عرق می‌کنند. به طور کلی این عرق کردن بیشتر از ناحیه سر و گردن است.

·       محل غده عرق: کل بدن نوزاد از جمله غدد عرقی او، در نوزادی در حال رشد است. به همین علت غدد عرقی با اضافه کاری ای که دارند باعث بیش از حد عرق کردن نوزاد می‌شوند تا با این کار به خنک شدن نوزاد کمک کنند.

·       وجود کافئین در بدن نوزاد: اگر مادری که نوزاد را از شیر خودش تغذیه می‌کند در رژیم غذایی خود قهوه یا به طور کلی کافئین مصرف کند، این کافئین از طریق شیر وارد بدن نوزاد می‌شود. برخی از نوزادان تحمل حضور کافئین در بدنشان را دارند اما برخی دیگر ندارند و حساسیت نشان می‌دهند. برای درک تاثیر کافئین بر نوزاد و عرق کردن او در خواب، پزشکان توصیه می‌کنند به مدت کوتاهی کافئین از رژیم غذایی مادر حذف شود.

دمای بالای اتاق

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : عوض کردن ملحفه تخت نوزاد هر چند وقت یکبار باید باشد؟

مشکلات سلامتی دخیل در تعریق شبانه

o      تب: بسیاری از تب ها با تعریق همراه اند تا با خنک کردن بدن تب را کاهش دهد.

o      تعریق بیش از حد: ممکن است نوزادانی که بیش از حد عرق می‌کنند به بیماری هایپرهیدروزیس مبتلا باشند که به تنهایی جدی و خطرناک نیست. اما از آن جایی که با افزایش سن کودک این مشکل نیز بزرگتر می‌شود، لازم است کودک تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

o      بیماری قلب مادرزادی: دلیل عرق کردن این است که متابولیسم افزایش یافته و در بدن گرما تولید می‌شود. این افزایش متابولیسم می‌تواند ناشی از عملکرد سخت قلب و ریه کودک باشد. در صورتی که متوجه شدید نوزاد شما سریع یا سخت نفس می‌کشد و مشکلات تغذیه ای دارد و همچنین بیش از حد عرق می‌کند، لازم است هر چه سریعتر با یک متخصص اطفال تماس بگیرید.

عرق کردن نوزاد باعث آلوده شدن پوست او خواهد شد بنابراین حمام کردن یکی از نکاتی است که نباید آن را فراموش کنید. به همین دلیل است که پیشنهاد میکنیم  بلاگ چند بار در هفته باید نوزاد را حمام کرد را مطالعه کنید.

 مشکلات سلامتی دخیل در تعریق شبانه

سخن پایانی

در درجه اول عرق کردن کاملا عادی است و به چند فاکتور از جمله چاقی، پر بودن شکم(بعد از غذا)، بالا بودن دمای محیط(تابستان یا بیش از حد گرم کردن خانه در زمستان) و بیش از حد لباس پوشیدن یا لباس نامناسب فصل را پوشیدن بستگی دارد. می‌توانید برای خنک کردن نوزاد در فصل گرم، او را به حمام ببرید. به این صورت دمای بدن نوزاد تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. همچنین این امکان وجود دارد که کودک شما دچار تب شده باشد که باید با پاشویه آن را کنترل کنید. پس از این که از فاکتور های گفته شده اطمینان حاصل کردید و باز هم نوزاد شما به شدت قبل عرق می‌کند، حتما به پزشک متخصص اطفال جهت معاینه مراجعه کنید تا از سلامت نوزاد خود مطمئن شوید. 

یکی از مهمترین عوامل موثر در تعریق نوزادان، لباس است که به تن میکنند. لباس نوزاد باید مناسب شرایط محیطی و از متریال کاملا ارگانیک و طبیعی تولید شده باشد. لباس های نوزاد الا به سبب استفاده از الیاف 100 درصد ارگانیک و طبیعی، علاوه بر تنظیم دمای بدن نوزاد عزیز شما، از بروز هرگونه حساسیت و آلرژی جلوگیری کرده و سلامت پوست فرزند عزیز شما را تضمین خواهد کرد. شما والدین عزیز می توانید با مراجعه به صفحه پوشاک در وب سایت الا نسبت به خرید انواع لباس ارگانیک دخترانه و پسرانه اقدام کنید.

 

مطلب های تصادفی